\ Havayolu Dayanıklı Ekip Eşleme: Modeller, Çözüm Yöntemleri ve Uygulamalar

Havayolu Dayanıklı Ekip Eşleme: Modeller, Çözüm Yöntemleri ve Uygulamalar

İ. Birbil, K. Bülbül, D. Tüzün Aksu, İ. Topçu, H. Yenigün

Havayolları 1950’li yıllardan beri gelir yönetimi, uçuş ağı tasarımı, uçak rotalama gibi birçok operasyonel, taktik ve planlama seviyesindeki problemi çözmek için yöneylem araştırması tekniklerini kullanmaktadırlar. Bu tekniklerin kullanıldığı en önemli alanlardan bir tanesi de ekip çizelgelemedir. Ekip çizelgeleme iki kısıma ayrılır: İlk kısımda uçuş çizelgesinde yer alan her uçuşun hangi kokpit/kabin ekibi tarafından uçulacağı belirlenir. Ekip eşleme olarak adlandırılan bu aşamada ekibin hangi gerçek kişilerden oluşacağı göz önünde bulundurulmaz. Ekip çizelgelemenin ikinci kısmı olan ekip atamada ise her ekibin kimlerden oluşacağına karar verilir. Bu projenin konusu dayanıklı ekip eşleme problemi için matematiksel modelleme ile uygun çözüm yöntemleri geliştirilmesidir. Burada dayanıklılıktan kasıt, ekip eşleme çözümünün operasyon sırasında ortaya çıkabilecek değişikliklere göre (örneğin ek uçuşlar) en az maliyetle uyarlanabilecek şekilde planlanmasıdır. Projede dayanıklı ekip eşleme problemi için matematiksel modellemeye dayalı bir çözüm yöntemi geliştirilmiş ve bu yöntem Pegasus Havayolları’ndan alınan veriler üzerinde uygulanarak başarılı sonuçlar alınmıştır.

havayolu_ekip
BAŞLANGIÇ:
2007
BİTİŞ:
2010
PROJE NO:
106M472
KURUM:
TÜBİTAK 1001
DURUM:
Tamamlandı

Yeditepe Üniversitesi, Endüstri ve Sistem Mühendisliği
26 Ağustos Yerleşimi, Kayışdağı Cad. 34755 Ataşehir, İstanbul

(216) 578 04 50 info@sye.yeditepe.edu.tr